loading...
سهم سنتر
سهم سنتر بازدید : 8 جمعه 25 بهمن 1392 نظرات (0)
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در اولین روز معاملاتی هفته گذشته، همانطور که پیش بینی می شد نماد معاملاتی شرکت های فعال در گروه پتروشیمی با توجه به تعیین نرخ 15 سنتی برای خوراک پتروشیمی ها و نوسان قیمت سهام این شرکت ها متوقف شد تا بازگشت دوباره نماد معاملاتی شرکت های هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی های کرمانشاه، شیراز، شازند، خارک، فناوران، پردیس، فارابی  و آبادان به تالار شیشه ای، به تصویب نهایی نرخ خوراک پتروشیمی ها موکول شود.
همچنین در روز شنبه، کاهش حجم معاملات بورس ادامه داشت، به طوری که تنها 303 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 116 میلیارد تومان در 33 هزار نوبت معاملاتی دادوستد و تداوم افت شاخص نیز باعث شد تا نماگر بورس با کاهش 1147 واحدی به عدد 81066 هزار واحد عقبگرد کند.
بر اساس این گزارش؛ هر چند در روز یکشنبه حجم معاملات رشد چشمگیری داشت، اما افت شاخص ادامه دار بود و با کاهش 118 واحدی، دماسنج بازار سهام تا عدد 80 هزار و 949 واحد پایین آمد. در جریان معاملات این روز هم یک میلیارد و 141 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 472 میلیارد تومان در 53 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد.
در روز دوشنبه نیز شاخص بورس که چند هفته ای است با کاهش خو گرفته، باز هم افت کرد و با کاهش 709 واحدی تا عدد 80 هزار و 240 واحد عقب نشینی کرد.
اما افت بیش از 1100 واحدی شاخص پس از استراحت یک روزه در آخرین روز معاملاتی هفته نشان داد تب شاخص شدید تر از آن است که با یک روز استراحت خوب شود.
بر اساس این گزارش؛ در روز چهارشنبه دماسنج بورس با کاهش 1105 واحدی تا عدد 79 هزار و 134 واحدی عقبگرد داشت. حجم معاملات بورس هم با کاهش چشمگیری مواجه بود و تنها 316 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 90 میلیارد تومان در 28 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد.
در این روز بجز نمادهای معاملاتی دعبید، شتولی، شمپنا، وملی و غنوش که اندکی رشد داشتند تمامی نمادهای معاملاتی بازار سرمایه منفی بودند و شبندر، اخابر، شپنا، وامید، وپاسار، وپارس، و وتجارت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.
در مجموع شاخص بورس که در روز سوم آذر امسال رکورد 79 هزار واحد را شکسته و در 15 دیماه از نیمه 89 هزار واحد هم عبور کرده بود، با کاهش 3078 واحدی در 4 روز معاملاتی هفته منتهی به 23 بهمن، به رکورد سه ماه پیش خود عقبگرد کرد و به 79 هزار و 136 واحد رسید.
ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم هم در هفته ای که گذشت به 10593 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته ماقبل 15.8درصد کاهش یافت. همچنین در این مدت 2 هزار و 744 میلیون سهم و حق تقدم در 164 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب یک و 54.8 درصد کاهش را نسبت به هفته ماقبل خود تجربه کرد.
افزون بر این؛ از جمله خبرهای مهم بازار سرمایه در هفته گذشته تصویب عرضه دوباره بلوک 50 درصدی پالایش نفت لاوان در هیات واگذاری بابت رددیون دولت به تامین اجتماعی بود که بر این اساس، سازمان خصوصی سازی قصد دارد این بلوک 571 میلیون سهمی را که پیش تر با قیمت پایه هر سهم 57 هزار و 443 ریال در روز 16 دیماه عرضه کرده بود و خریدار نداشت، این بار با کاهش قیمت پایه به 37 هزار و 380 ریال در روز 11 اسفند روی میز فروش ببرد.
همچنین این سازمان در هفته ای که گذشت اعلام کرد بلوک 4 میلیارد و 214 میلیون سهمی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس معادل 17 درصد سهام این شرکت را نیز به قیمت پایه 22 هزار و 251 ریال در روز 11 اسفند در بورس عرضه می‌کند.
عرضه این دو بلوک که حجم نقدینگی زیادی را نیز در شرایط نامناسب این روزهای بازار سرمایه طلب می کند به همراه 82 درصد سهام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، 100 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری گسترش و توسعه صنعت، 95 درصد سهام پالایش نفت خوزستان، 45 درصد سهام شرکت نورد و لوله اهواز، 100 درصد ارزش نیروگاه برق شهید مفتح، 40 درصد سهام مدیریت تولید برق شهید مفتح، 10 درصد سهام پتروشیمی بروجن و 20 درصد سهام سایپا سلیندر ایلام در هفته دوم اسفند در حالی صورت می گیرد که سازمان خصوصی سازی از فرصتهای مناسب بازار سهام در طول سال 92 استفاه نکرد و به نظر می رسد این سازمان نمره قبولی را از واگذاریهای اسفند خود کسب نکند.
از سوی دیگر، انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود 23 درصد هم از دیگر خبرهای هفته گذشته بود که بر این اساس قرار است 30 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای جذب نقدینگی موجود در جامعه از شنبه(26 بهمن) منتشر شود.
با توجه به رکود چند ماهه بازارهای مسکن، سکه، ارز، طلا و خودرو و نیز روند پی‌درپی کاهشی بازار سرمایه و سرگردانی نقدینگی مردم به نظر می‌رسد افزایش نرخ سود اوراق مشارکت راه حل مقطعی است که مدیران اقتصادی کشور برای کنترل نقدینگی جامعه به آن روی آورده اند.
به باور برخی کارشناسان انتشار اوراق مشارکت 6 ماهه جدید بانک مرکزی اثری بر بازار اوراق بهادار ندارد چرا که با توجه به پرداخت سود در پایان دوره 6 ماهه، نرخ موثر روز شمار این اوراق کمتر از 22 درصد خواهد بود.
از سوی دیگر به دلیل کوتاه مدت بودن این اوراق و هزینه های مالی و زمانی تبدیل و جایگزینی اوراق، بهره بردن از منفعت حداکثر یک درصدی اوراق(که بخش عمده ای از آن در اثر هزینه کارمزد تبدیل و از دست دادن سود روزهای تبدیل از بین خواهد رفت) هیچگونه توجیهی نخواهد داشت.
همچنین اکنون قیمت‌ها در بازار سهام به قدری جذاب شده اند که سرمایه جامعه میل به باقی ماندن در بورس را حفظ کرده و تأثیرگذاری اوراق جدید بانک مرکزی بر بورس را از بین خواهد برد. بعلاوه این که در حال حاضر سرمایه‌گذاران حاضر نیستند سهام خود را با 30 تا 40 درصد پائین‌تر فروخته و با اوراق جدید بانک مرکزی معاوضه کنند.
در مقابل نیز برخی کارشناسان اعتقاد دارند تصمیم دولت برای افزایش نرخ سود اوراق مشارکت و انتشار آن موجب افزایش موجی از صف فروش در بازار سهام شده و قطعا بانک‌ها به عنوان بازار رقیب بورس در آینده تقویت خواهند شد.
اما ادامه ابهام درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه معادن نیز از جمله بهانه هایی است که هفته گذشته نیز در توجیه ادامه افت پی در پی بورس از آن یاد شد تا کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهادهای سرمایه گذاری نامه مشترکی را به منظور ابطال مصوبه مجلس در مورد تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در قانون بودجه سال 1393، به دبیر شورای نگهبان ارسال کنند.
هر چند روز پنج شنبه خبرهایی در خصوص مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس در خصوص تعیین نرخ 15 سنت برای خوراک پتروشیمی ها دهان به دهان شد، اما نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تسنیم اعلام کرد هنوز مستندی از سوی این شورا به مجلس ارائه نشده است.
با این حال فعالین بازار سرمایه معتقد هستند که شورای نگهبان با این مصوبه جنجالی مجلس مخالفت خواهد کرد و در هفته پیش رو بحث تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی دوباره روی میز نمایندگان مجلس قرار می گیرد.
افزون بر این، انتقال 14 شرکت به بازار توافقی که از ابتدای اسفند اجرایی می‌شود هم از جمله مواردی است که به عقیده کارشناسان بورس، این روزها هیزمی شده برای آتش افت بازار سرمایه؛ هر چند که به گفته مدیرعامل فرابورس در اصل انتقالی صورت نگرفته و تنها نحوه انجام معاملات این تعداد نماد از اول اسفند تغییر می کند.
به عقیده امیر هامونی، امکان ارتقای این 14 شرکت در صورت ارائه اطلاعات شفاف و چشم‌انداز سودآوری آنان وجود دارد و هیأت پذیرش آماده دریافت اطلاعات از این شرکت‌ها برای ارتقای آنان به تابلوی اول یا دوم فرابورس است که این اقدام در گرو سودآوری و چشم‌انداز شرکت‌ها خواهد بود.
در مجموع  می توان گفت، در حالی که این روزها مدیران بازار سرمایه در سکوت خبری به سر می‌برند و سهامداران به ویژه حقیقی‌ها شاهد کم شدن سرمایه‌های خود هستند، بیم آن می رود که بورس کشور بیش از این در جاده سقوط حرکت کند اما به باور برخی کارشناسان دوران رکود بورس طولانی نخواهد بود و تنها راه بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و سهامداران، شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات است؛ چرا که بازار سرمایه به دلیل تداوم رکود در بازارهای رقیب از پتانسیل خوبی برای رشد دوباره برخوردار است.
به باور کارشناسان، هر چند که کش و قوس‌های خارج از بازار و نیز شایعات و احتمالات مربوط به تغییر مدیران بازار سرمایه روند حرکت بورس را نزولی کرده؛ اما نقدینگی آمده به بورس، هنوز پشت درهای بازار سرمایه باقی است و مدیران بورس باید با اعتمادسازی، شرایطی را بوجود آورند تا این پولها از بورس خارج نشوند.
همچنین بنظر می رسد در مقطع کنونی، بازار سهام با یک خبر منفی به شدت ریزش خواهد کرد و یا یک خبر مثبت و حمایتی باعث رشد شدید بورس خواهد شد؛ در غیر این صورت پیش بینی می شود شرایط فعلی بازار تا نیمه اسفند ادامه داشته باشد.
اما آن چه که از سوی کارشناسان توصیه می شود این است که در شرایط فعلی بورس، سرمایه گذاران بازار سهام باید به شدت از رفتارهای هیجانی برای خرید و فروش سهام جلوگیری کنند، چرا که بازار بزودی افت شدید را با سرعت جبران خواهد کرد و فعالان بازار به خوبی می‌دانند که سهم‌هایی که با سرعت تنزل قیمت داشته باشند، به همان شکل جبران خواهد شد.
عده ای از کارشناسان هم معتقدند با توجه به افت قیمت‌ها، شرایط فعلی فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکتها است. بررسی نمودارهای قیمت و شاخص کل بورس هم نشان می دهد که همواره روند نزولی بازار دوام نداشته و این جریان تنها به حقوقی‌های با تجربه بازار منفعت می‌رساند و همیشه سرمایه گذاری طولانی مدت بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کرده است.
در مجموع بازار سرمایه کشور در حالی از روز شنبه معاملات خود را از سر می گیرد که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته زمزمه اعتراض به سکوت متولیان بازار سرمایه در تالار حافظ شنیده شد و تعدادی از سهامداران روز چهارشنبه پس از پایان ساعت معاملات با تجمع در مقابل تالار شیشه ای نسبت به برخی از تصمیمات و تداوم افت قیمت سهام اعتراض کردندکه بنظر می رسد در صورت ادامه روند کاهشی بازار و نیز سکوت مدیران بورسی احتمال بروز اعتراضاتی از این دست در روز های آینده دور از انتظار نباشد.
افزون بر این، بازار سرمایه خبر دیگری نیز در روز شنبه دارد و قرار است محدودیت سقف خرید به میزان حداکثر 90 ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اعمال شود.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 33
  • بازدید کلی : 1,074