loading...
سهم سنتر
سهم سنتر بازدید : 8 سه شنبه 29 بهمن 1392 نظرات (0)

شاخص کل بورس در معاملات امروز با افت 167 واحدی روبرو شد و در 80،435 واحد ایستاد.نماد معاملاتی همراه با 168 و اخابر 29 واحد بیشترین تاثیر مثبت و نماد معاملاتی شبندر با 49 واحد و وبصادر با 30 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.


ارزش کل معاملات بازار بورس به 367 میلیارد تومان رسید که البته 107 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات بلوکی شپنا بود.از 367 میلیارد تومان ارزش معاملات بازار 106 میلیارد تومان آن به بازار فرابورس و مابقی به بازار بورس اختصاص داشت.بیشترین ارزش معاملات بورس بعد از شپنا به شبندر با 11.4 میلیارد تومان تعلق داشت.

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که افت قیمت ها همچون گذشته نبود.دیشب نیز در بخش فردا بازار اشاره داشتیم که افت قیمت ها در این مدت به حدی بوده است که دیگر افت های سنگین منطقی نمی باشد و امروز هم شاهد بودیم که تقاضا در قیمت های منفی بالا بود و بسیاری از شرکت های بنیادی حتی به قیمت های مثبت نیز رسیدند.رشد بازار از روز گذشته آغاز شده بود که موضوع نرخ خوراک بار دیگر مانع از رشد خوب آن شد.با نوع معاملات امروز و گزارش های نسبتا مثبت برخی گروه ها و شرکت ها برای سال 93 می توان به رشد بازار امیدوار بود.البته هنوز گزارش 93 شرکت های مهم فولادی ،سنگ آهنی و پتروشیمی باقی مانده است و گزارش های محتاط این شرکت ها ممکن است بازار را در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار دهد.به ویژه پتروشیمی ها که در صورت قطعی شدن نرخ خوراک 13 سنت مسلما گزارش های محتاطی منتشر خواهند کرد.برخی شایعات حکایت از این دارد که طی هفته آتی پتروشیمی ها سود سال 93 خود را با دو فرض نرخ خوراک 10 و 13 سنت منتشر می کنند.

در کل باید گفت بازار افت زیاد دیگری نخواهد داشت ولی در خرید ها باید محتاط بود و مسائل بنیادی را در معاملات خود حتما لحاظ کنیم.بازار در مرحله ای قرار گرفته است که دیگر به سمت سهام با P/E های بالا و با تقسیم سود پایین نخواهد رفت.دوران سفته بازی ها بر روی سهام شرکت های با سرمایه پایین تمام شده است و بارها قبل از افت شدید بازار توصیه داشتیم که پیرو حرکت گروهی سفته بازار و سرمایه دار که P/E بسیاری از سهام با شناور پایین و سرمایه پایین را بسیار بالا برده بودند نباشید.حالا شاهد هستیم که همین سهام حبابی بیشتر از هر سهم دیگری افت داشته اند و حتی برخی با وجود تعدیل مثبت های مناسب محکوم به اصلاح  P/E هستند.کسانی هم بودند که در زمان رشد شدید بازار به این موضوع اعتراض داشتند که چرا سهام بنیادی که ما خرید کرده ایم رشد زیادی نداشته اند و حالا خوشحال هستند که همان سهام آنها افت زیادی هم نداشته اند و این به دلیل توجه به تحلیل در معاملات آنها بوده است.

در روزهای آینده و هفته آتی،  بازار علاوه بر اینکه نیم نگاهی به وضعیت نرخ خوراک خواهد داشت بیشتر حواس خود را به کدال ونوع گزارش های 93 شرکت ها معطوف خواهد کرد.در مورد نرخ خوراک امیدواری سهامداران گروه پتروشیمی هنوز به این است که این مصوبه بار دیگر به مجلس باز گردانده شود و حتی برخی اعلام می کنند که ممکن است این موضوع به شورای رقابت نیز کشانده شود.به هر حال باید در مورد اخبار قطعی تر در این زمینه منتظر باشیم.

گزارش های بودجه 93 در روزهای آینده با سرعت بیشتری به بازار ارسال خواهند شد و حتی شرکت های بیشتری برای اعلام این سود ها متوقف خواهند شد که در هر حال تاثیر این گزارش ها در مقطع فعلی بر بازار بسیار زیاد می باشد.بازار انتظار گزارش های محتاطی را از بیشتر صنایع دارد که اگر به غیر از این باشد تاثیر مثبتی بر معاملات خواهد داشت.

در مورد بحث هدفمندی که قرار است از ابتدای سال آتی اجرا شود شنیده های مختلفی در مورد میزان افزایش نرخ حامل های انرژی به گوش می رسد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفته: پیش بینی می شود در بودجه از محل هدفمند سازی یارانه ها قیمت حامل های انرژی 40 درصد افزایش یابد.برخی خبرگزاری ها نیز که این روزها به شدت وارد مسائل کارشناسی شده اند اظهار می کنند که نرخ ها در یک مرحله بیش از 70 درصد افزایش خواهد یافت .آنها اظهار می کنند این شوک به یکباره قیمت کالاها را تحت تاثیر قرار می دهد و افزایش نرخ تورم را در پی خواهد داشت

در بازار داخلی چه خبر بود؟

بانکی ها که در ابتدا با افت قیمت های محسوس همراه شده بودند از نیمه دوم شرایط بهتری پیدا کردند و شاهد افزایش تقاضا در بیشتر نمادهای گروه بودیم.این روزها اخبار و شنیده های زیادی در مورد نرخ سود بانکی به گوش می رسد.دولت فعلا با افزایش نرخ سود مخالف است . درحالی که روابط عمومی بانک مرکزی سعی در رد افزایش نرخ سود بانکی دارد، معاون نظارتی این بانک افزایش نرخ سود را تایید کرده و گفته است، نرخ سود برای برخی از مردم به ۳۱ درصد هم می رسد.

مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نیز با بیان اینکه برای جمع آوری نقدینگی در جامعه دولت راهی جزء افزایش نرخ سود بانکی ندارد،گفته: بانک مرکزی و بانکها بدون مصوبه شورای پول و اعتبار نمی تواند نرخ سود بانکی را تغییر دهد

در این گروه اولین سود سال 93 منتشر شد. بانک دی برای سال آتی در اولین قدم 32 تومان اعلام کرده است که نسبت به سود 27 تومانی سال 92 رشد 18.5 درصدی را نشان می دهد.پیش بینی رشد 96 درصدی درآمدهای مشاع ( ناشی از رشد جالب سود تسهیلات اعطایی) و رشد 50 درصدی درآمدهای مشاع ( ناشی از رشد درآمد کارمزد) از علل تعدیل مثبت شرکت می باشد.در بخش هزینه ها نیز سهم سود سپرده گذاران 111 درصد و سایر هزینه ها ( به ویژه هزینه مطالبات مشکوک الوصول) با رشد زیادی پیش بینی شده است

در بانک صادرات که معاملات منفی و متعادلی را تجربه کرد شایعاتی از  مزایده نیروگاه قائم و فروش 100 درصدی این نیروگاه شنیده میشود

بانک سینا که برای یازدهمین سال متوالی در میان یکصد شرکت برتر ایران قرار گرفته است امروز بین 300 تا 323 تومان نوسان داشت.

وپارس معاملات مثبتی در بیش از 400 تومان داشت. افزایش سرمایه شرکت تا تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ثبت نخواهد شد و سودنقدی مصوب مجمع به سرمایه جدید (حق تقدم های حاصل از افزایش سرمایه )تعلق نمی گیرد.

خودرویی ها با توجه به افزایش فشار فروش و صف فروش شدن ایران خودرو منفی شدند.چندین بار صف فروش خودرو توسط حقیقی ها جمع آوری شد ولی در نهایت بازهم صف فروش شد.انتشار هر نوع خبر و شایعه دیگر در مورد بلوک وپارس ممکن است معاملات ایران خودرو و کل گروه را تحت تاثیر قرار دهد. مدیر عامل ایران خودرو روزگذشته بازهم در مورد معامله بلوکی وپارس اعلام کرده که :با یکی، دو شرکت سرمایه‌گذاری در این مورد مذاکره کرده‌ایم و در مراحل نهایی قرار داریم.

در این گروه بیشتر شرکت ها زیان خود را برای سال آتی کاهش خواهند داد ولی شرکتهایی که خیلی زیانده هستند فعلا سودده نخواهند شد. بهتر است سهامداران، راه شرکت های زیانده این گروه را از دیگر شرکت ها جدا کنند.

در این گروه همچنین در مراسم معرفی 100 شرکت برتر رتبه خودروسازان در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور بین 8 تا 36 پله سقوط کرد.

خبهمن در برخورد به محدوده 340 تومان با فشار عرضه ها روبرو شد و در نهایت در 230 تومان ایستاد.البته سهم به قیمت های درصد منفی کامل نیز رسید که با افزایش تقاضا در این قیمت ها روبرو شد.

خساپا در مقایسه با ایران خودرو در قیمت های بالایی قرار ندارد و با توجه به اینکه در اولین قدم برای سال آینده می تواند زیان خود را کاهش دهد در این قیمت ها ریسک زیادی ندارد.افزایش سرمایه شرکت نیز ظاهرا به سال بعد موکول شده است.

دارویی ها نشان دادند که برای سال 93 نیز به لحاظ بنیادی می توانند مورد اعتماد سرمایه گذاران باشند.شرکت های این گروه در گزارش های 12 ماهه امسال نیز سود های خوبی محقق خواهند کرد.در ادامه توقف نمادهای گروه برای اعلام سود سال 93 و تعدیل عایدی امروز هم نمادهای دسبحا ، و ددام متوقف شدند.احتمالا با شرایط فعلی والبر نیز برای اعلام سود سال آتی متوقف شود.دروز هم برای برگزاری مجمع انتخاب اعضای هیئت مدیره بسته شد.

شرکت های سیمانی در حال انتشار گزارش های 93 خود با افزایش 30 تا 40 درصدی در نرخ حامل های انرژی هستند که اگر افزایش نرخ حامل های به یکباره 70 درصد اتفاق بیفتد شرایط برای آنها کمی سخت تر خواهد شد هر چند با افزایش نرخ سیمان نیز در سال آتی با این وضعیت موافقت خواهد شد.

امروز هم که سنیر برای اعلام سود 93 متوقف شد برای سال آتی در اولین پیش بینی 2199 ریال اعلام کرده است که نسبت به سود سال 92 افت 21 درصدی را نشان می دهد.افزایش بهای تمام شده و کاهش میزان صادرات و عدم بهره مندی از معافیت مالیاتی مربوطه علت کاهش سود در سال 93 می باشد.

نماد شرکت سیمان تهران نیز با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1393/12/29 و متوقف شد.

در پتروشیمی ها معاون نظارت و عملیات بازار اعلام کرده که نمادهای پتروشیمی بعد از اعلام سود سال 93 خود در روزهای اینده باز گشایی خواهند شد.در این گروه شنیده می شود موضوع نرخ خوراک از طریق شورای رقابت نیز پیگیری می شود.البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که احتمال واکنش مجدد شورای نگهبان به تعیین نرخ 13 سنتی نیز وجود دارد.برخی معتقدند که ایراد وارد شده شورای نگهبان به مصوبه قبلی نرخ خوراک همچنان رفع نشده است و احتمال برگشت مجدد آن وجود دارد

در پتروشیمی ها قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در واکنش به درخواست برخی فعالان صنعت پتروشیمی مبنی بر خروج بازار از حالت دستوری، گفته: قطعا بازار در حال حاضر از حالت دستوری خارج شده و بورس قیمت را تعیین می‌کند.

در این گروه شنیده می شود که بار دیگر غدیر و پارسان برای خرید بلوک پتروشیمی پارس با ساتا به توافق رسیده اند و این بلوک به غدیر و پارسان خواهد رسید که خبر خوبی برای ایندو سهم خواهد بود. همچنین شنیده شده است که ساتا و غدیر قصد خرید بلوک 17 درصدی فارس را  دارند.

سهام پالایشی جز کم ریسک های بازار هستند و مسلما هر خبر مثبت از سود سال جاری و سال آتی می تواند مسیر صعودی خوبی را برای آنها ترسیم کند.امروز شبندر بار دیگر در بیش از 1500 تومان با افزایش عرضه ها روبرو شد و نتوانست در این قیمت ها تثبیت شود.اواخر سال جاری و اوایل سال آینده اخبار مثبتی از این سهم به گوش خواهد رسید.

در نفتی ها شپاس گزارش 93 خود را منتشر کرده است. شرکت در اولین پیش بینی از سود سال 93 مبلغ 5220 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده که نسبت به سود سال 92 رشد 13 درصدی داشته است.علت تعدیل مثبت شرکت افزایش درآمدهای متفرقه ( ناشی از افزایش فروش نقدی و سود سپرده گذاری) می باشد.شایان ذکر است سود عملیاتی شرکت نسبت به سال 92 کاهش 4 درصدی را نشان می دهد.شرکت برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی را نیز در سال آتی دارد

اخابر و همراه روز مثبتی را تجربه کردند و صف خرید اخابر مستحکم تا آخرین دقایق باقی ماند.همراه اول با گزارش خوب خود برای سال بعد جان تازه ای به گروه داد.خود سهم نیز با رشد 7 درصدی و قیمت های 5800 تومان به بازار بازگشت.از هم اکنون سرمایه گذران کم ریسک در حال خرید سهم برای حضور در مجمع اردیبشهت ماه شرکت می باشند.

یکی از دلایل افزایش اقبال به اخابر ابطال معاملات روزگذشته خصوصی سازی توسط نهاد ناظر به دلیل عدم هماهنگی خصوصی سازی در عرضه سهم بود

برای فلزی ها و سنگ آهنی ها انتظار اعلام سودهای بالاتر از سود سال 92 را در اولین گزارشات سود سال 93 نباید داشته باشیم.تا الان برخی شرکت ها این موضوع را نشان داده اند.فخاس،فنوال و کنور گزارش خود را منتشر کرده اند و کگل نیز گزارش محتاطی خواهد داد

امروز در بین فلزی ها فباهنر از صف فروش به صف خرید رسید. فباهنر که سود هر سهم سال مالی جاری خود را 241 ریال پیش بینی کرده بود در شش ماهه حسابرسی شده 219 ریال پوشش داده است و گمانه زنی ها برای تعدیل مثبت شرکت را افزایش داده است

فخوز نیز معاملات متعادل و مثبتی داشت که بیشتر به دلیل افزایش تقاضا برای شمش شرکت در بورس کالاست.قیمت شمش بلوم شرکت از 1380 تومان به 1425 تومان افزایش پیدا کرده است.یک نکته را در مورد فولادی ها باید در نظر داشته باشیم که اگر نرخ حامل های انرژی افزایش یابد از سوی دیگر قیمت گذاری آنها در بورس کالا نیز از حالت دستوری خارج می شود

در معدنی ها کدما برای اعلام سود سال 93 متوقف شد.

در تجهیزاتی ها ،رتکو  و بترانس برای اعلام سود سال آتی متوقف شدند. رتکو برای سال 93در اولین پیش بینی مبلغ 1133 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است که نسبت به سود 885 ریال سال 92 رشد 28 درصدی را نشان می دهد.با این سود و قیمت های فعلی p/e سهم نزدیک به 9 می باشد.رتکو که با پیشرفت پروژه های پارس جنوبی شرایط بهتری هم پیدا خواهد کرد مسلما در سال بعد شرایط بهتری خواهد داشت

در دیگر نمادها

در سرمایه گذاری ها وصنعت با افزایش تقاضا به صف خرید رسید. شرکت در 12 ماهه واقعی منتهی به 30/9/92 مبلغ 115 تومان به ازای هر سهم محقق کرده است.در 9 ماهه 111 تومان شناسایی کرده بود

امروز خمحرکه و تمحرکه  با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1393/12/29، متوقف شدند.

خفنر که برای سال آتی در اولین گزارش 167 ریال به ازای هر سهم پیش بینی کرده بازگشایی شد و از همان ابتدا در 871 ریال با صف خرید روبرو شد.

شیران با معاملات منفی در محدوده 3000 تومان معامله شد.ماه بعدی مجمع شرکت با تقسیم سود حداقل 70-75 درصدی برگزار می شود و کسانی که قصد شرکت در مجمع را دارند در نظر داشته باشند که سهم ریسک کمی دارد.واتی نیز که تقسیم سود شیران را برای سال جاری 50 درصد در نظر گرفته بازهم برای سال جاری تعدیل مثبت خواهد داشت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 40
  • بازدید سال : 40
  • بازدید کلی : 1,081